środa, 12 listopada 2014

Siła sióstr. Zalety posiadania rodzeństwa.

Już będąc dzieckiem marzyłam o tym, aby mieć starszą siostrę. Wyobrażałam sobie, jak dzielę się z nią wszystkimi emocjami i przemyśleniami. Stałaby się ona powierniczką moich najskrytszych myśli. Głód siostry brzęczał mi w głowie najsilniej, kiedy odeszła mama, a kilka lat później ojciec. Starsze rodzeństwo mogłoby wypełnić tą ogromną pustkę, którą wtedy czułam. Tak jednak się nie stało. Dzisiaj to ja sama mam wpływ na to, jak będzie wyglądała moja rodzina. Dlatego od razu podjęliśmy decyzję o tym, że nasze dziecko nie będzie dorastało samotnie, pozbawione rodzeństwa. Oboje byliśmy zgodni, że tej wyjątkowej więzi nie da się zastąpić niczym innym. W czasie podejmowania tej decyzji, nie mniej ważne było przemyślenie, zaplanowanie i wdrożenie w nasze życie odpowiedniego klimatu, w którym nasze dzieci będą uczyć się wzajemnego szacunku, współpracy i wspierania się.

Mawia się, że im mniejsza różnica wieku między rodzeństwem, tym większa zażyłość pomiędzy nimi. A im większa zażyłość, tym większa konkurencja prowokująca sprzeczki i rywalizację. Mam wrażenie, że najważniejszym wyzwaniem wychowawczym rodziców jest właśnie dbałość o to, aby dzieci nauczyły się żyć ze sobą w zgodzie. Ta umiejętność będzie miała ogromny wpływ na całe ich dorosłe życie.

Droga do zgody jest długa, kręta i wyboista, ale każdy, nawet najmniejszy krok, który postawi na niej rodzeństwo, niesie dla nich korzyści w postaci nauki nowych umiejętności. To właśnie w czasie kłótni, których tak wiele się zdarza między rodzeństwem, dzieci uczą się rozpoznawania potrzeb i oczekiwań swojego rozmówcy. Uczą się również dochodzić do kompromisu. Rodzeństwo każdego dnia przechodzi przyśpieszony kurs socjalizacji i inteligencji emocjonalnej. Dzieci posiadające rodzeństwo szybciej opanowują sztukę komunikacji, negocjacji, oczekiwania i cierpliwości. Nie obce im są empatia, szacunek i współczucie dla drugiego człowieka, ale również umiejętność mówienia o swoich negatywnych uczuciach oraz tak mocno pożądana asertywność. Nierzadko dzieje się tak, że starsze rodzeństwo motywuje młodsze do pracy, do rozwijania swoich talentów i pasji. Żadna gra, zabawka, bajka, książka, czy kolega w przedszkolu, nie jest w stanie obudzić w dziecku tak szybko aż tylu umiejętności, co własne rodzeństwo.

Prawda jest taka, że dla każdego z nas za słowem siostra/brat stoją zupełnie odmienne emocje. Niestety bywa i tak, że również te negatywne. A winni temu są przede wszystkim rodzice, którzy nie nauczyli swoich dzieci życia w zgodzie. Nie zrobili nic, kiedy między rodzeństwem pojawiło się lekceważenie, brak szacunku, konflikt, a nawet przemoc. Takie grzechy rzucają długie cienie, a zaniechanie zmienia całą rodzinę już na zawsze.  

Moim marzeniem jest, aby współdziałanie naszych dzieci, nie ograniczało się tylko do podziału domowych obowiązków i wspólnej zabawy. Pragnę, aby w przyszłości, więź między siostrami zaowocowała relacją, za którą będzie stać szacunek, wsparcie, opieka, szczerość i po prostu bezwarunkowa miłość. Czas pokaże, czy jako rodzice zdaliśmy ten egzamin.

Pamiętacie o konkursie?

4 komentarze:

  1. Cudnie :) ja zawsze marzyłam o rodzeństwie, niestety jestem jedynaczką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mojego Syna ominie to o czym piszesz, ale taka jest nasza decyzja i nie chcemy miec wiecej dzieci. Żadne argumenty mnie do tego, aby miec drugie dziecko nie przekonują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grunt, to wiedzieć, czego się chce :)

      Usuń
  3. Już teraz widać tą więź na zdjęciu ;)

    OdpowiedzUsuń