piątek, 19 września 2014

Całe jajo na śniadanie, czyli nowe zasady żywienia niemowląt.

Nie dalej jak dwa lata temu, czułam ogromne podekscytowanie, kiedy rozpoczynałam przygodę z karmieniem starszej córki pokarmami stałymi. Codziennie z wypiekami na twarzy gotowałam jej pyszne zupki, eksperymentowałam z łączeniem smaków, ziół, a tabelki z kolejnością wprowadzania poszczególnych produktów zajmowały większą część naszej lodówki. Dziś patrzę w cudnie wymazaną jedzeniem twarz tej młodszej i czuję, jakby koło czasu cofnęło się do tamtych dni. Obserwuję, że obie mają podobne preferencje smakowe, a najbardziej raduje mnie widok pustej miski po tym, kiedy zniknęły z niej te najzdrowsze warzywa: szpinak, brokuły, buraki, dynia, a nawet brukselka.


W lipcu tego roku zapoznałam się z nowymi zasadami żywienia niemowląt przedstawionych w Standardach Medycznych i pomimo, że w przychodniach i materiałach edukacyjnych nadal obowiązują stare zasady z 2007 roku, ja z radością przyswoiłam te nowe i wprowadziłam je przy rozszerzaniu diety córki. Pojawiło się niemało ciekawych zmian w stosunku do wcześniejszych wytycznych. Wielką sympatię wywołała również przytoczona w tekście zasada:



To rodzic decyduje CO dziecko zje, KIEDY i JAK jedzenie będzie podane,
ale to dziecko decyduje CZY posiłek zje i ILE go zje
.



O czym powinniśmy wiedzieć rozszerzając swojemu dziecku dietę?

KIEDY?

Wprowadzenie posiłków uzupełniających powinno wprowadzać się nie później niż w 26 tygodniu życia dziecka. Jest to o tyle istotne, że w tym okresie rośnie zapotrzebowanie na dodatkową energię, białko, żelazo, cynk, witaminy oraz niektóre pierwiastki śladowe. Docelowo, pod koniec pierwszego roku życia dziecko powinno otrzymywać wyłącznie dwa lub trzy posiłki mleczne.

JAK?

Podczas rozszerzania diety zaleca się nowe produkty wprowadzać stopniowo, w ilości 3-4 łyżek, obserwując reakcje dziecka na nowości. Na początek zaczynamy od wprowadzania produktów zbożowych, następnie warzyw, na koniec owoców. Kolejność wprowadzania konkretnych produktów nie ma znaczenia. Przyjmowanie zróżnicowanych pokarmów wpływa na preferencje żywieniowe dziecka w przyszłości. Ponieważ akceptacja smaku warzyw jest trudniejsza niż słodkich owoców, to właśnie one powinny być pierwszymi pokarmami w diecie niemowlęcia, a ich wielokrotne podawanie systematycznie zwiększa tolerancję ich smaku w przyszłości.

Częstość posiłków:
6 - 8 miesięcy - 2-3 posiłki uzupełniające,
9 - 24 miesiące - 3-4 posiłki uzupełniające oraz dodatkowo 1-2 przekąski.

Wspomniano również o przekarmianiu dzieci. Jeśli dziecko w trakcie karmienia  zaczyna grymasić, wypluwa czy zaciska usta, należy zaprzestać karmienia, gdyż zmuszanie dziecka do jedzenia powoduje u niego znaczące obniżenia umiejętności samoregulacji.

Konsystencja:
6 - 8 miesięcy - dokładnie rozdrobnione produkty, gładkie papki, następnie papki z grudkami,
9 - 11 miesięcy - drobno posiekane lub rozdrobnione produkty,
12 - 23 miesięcy - normalne produkty, w razie potrzeby posiekane lub rozdrobnione.

Produkty.

Produkty mogące wywołać alergie, takie jak mleko krowie, jaja, orzeszki czy niektóre ryby wprowadzamy bez opóźnienia pod szczególną obserwacją.

Gluten - nie wcześniej niż w 4 m-cu, nie później niż w 7 m-cu.
Mleko krowie (tłuste) - po 12 m-cu i nie więcej niż pół litra dziennie.
Tłuszcze - masło, oleje roślinne, margaryny wyłączne z niską zawartością tłuszczów tras <1%.
Jaja - w całości. Nigdy w postaci surowej - ryzyko salmonelli.
Sól, cukier - unikać.
Miód - po 12 m-u życia dziecka
Woda - wyłącznie źródlana lub mineralna niskozmineralizowana, nieskosodowa, nieskosiarczanowa, <500 mg soli mineralnych na litr.
Soki owocowe - do 1 roku życia nie służą zaspakajaniu pragnienia i nie powinny zastępować wody.
Mięso - drób (indyk, gęś, kaczka, kurczak), wołowina, jagnięcina, królik. Na początek 10 g gotowanego mięsa na dobę, pod koniec 1 roku życia dziecka 20 g.
Ryby - 1-2 razy tygodniowo. Tłuste ryby morskie: śledź, łosoś, szprot. Nie podawać niemowlętom ryb drapieżnych.
DHA - matka karmiąca piersią powinna przyjmować 200 mg DHA dziennie, w przypadku diety pozbawionej ryb 400-600 mg dziennie.
Witamina D - niemowlęta karmione piersią 
- 400 IU/d do 6 miesiąca życia
- 400 - 600 IU/d - od 6 do 12 miesiąca życia
- 600 - 1000 IU/d - powyżej 1 roku życia
Witamina K - do 3 miesiąca życia

To w mocno telegraficznym skrócie najważniejsze informacje dotyczące nowych wytycznych w zasadach żywienia niemowląt. Zainteresowanym polecam lekturę Standardów Medycznych, na postawie których powstał powyższy wpis.

7 komentarzy:

  1. Z tymi śledziami bym uważała - czytałam ostatnio badania o skażeniu śledzi w Bałtyku (szwedzkie badania) - okazuje się, że w kraju, w którym śledzie są podstawą diety dzieciom do lat pięciu i kobietom w ciąży wolno obecnie zjeść jedną rybę w Bałtyku... na rok. Sama sprawdzam, skąd pochodzą ryby i najlepiej kupić oceaniczne a nie hodowlane gatunki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szokujące informacje, tym bardziej, że jemy sporo ryb. Czas odświeżyć wiedzę na ten temat. Dzięki.

      Usuń
    2. Sama byłam w szoku, serio... My też dwa, trzy razy w tygodniu jemy ryby, ale od niedawna pilnuję, aby nie byo to nic: a) z Bałtyku, b) z hodowli, c) panga, tilapia (sztucznie powstałe twory rybne). O dziwo ryby spełniające te warunki można dostać w Biedronce (choć nie wszystkie), np. dorsz świeży i mrożony, łosoś świeży, świetne wędzone ryby np. karmazyn - mniam, aż mi ślinka leci ;)

      Usuń
    3. Ojej - nie wiedziałam, jestem w szoku :(

      Usuń
  2. Jaki piekny usmiech ! I te oczy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W imieniu maleństwa pięknie dziękujemy :)

      Usuń
  3. Arek ma 2 latka i jest na etapie jajek :D je dwa dziennie ale staram mu się ograniczyć co nie bardzo mu sie podoba

    OdpowiedzUsuń