niedziela, 9 marca 2014

Dzieciakom i ptakom. Wiersze Tadeusza Mioduszewskiego.

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku miałam to wielkie szczęście, że moje pierwsze kontakty z poezją miały miejsce podczas lektury czasopism "Płomyczek" i "Świerszczyk". Pamiętam jak dziś, kiedy z wypiekami na twarzy biegałam do kiosku po każdy nowy numer tych magazynów i szlifowałam umiejętność czytania na znakomitych wierszach poetów zarówno tych mniej znanych, jak i również tych, których dziś nazywamy wielkimi. Wtedy to pewnie po raz pierwszy zetknęłam się z twórczością Tadeusza Mioduszewskiego, na którego wierszach wychowuje się już kolejne pokolenie dzieci. 

Z początkiem tego roku Wydawnictwo Zysk i S-ka wydało tomik wierszy Tadeusza Mioduszewskiego pt: "Dzieciakom i ptakom". Ta pięknie wydana książka z wspaniałymi ilustracjami Janusza Stanny to nie tylko uczta dla dzieciaków. Wiersze Tadeusza Mioduszewskiego są pełne humoru, zatem i dorośli znajdą w nich coś dla siebie. 

Ot choćby wiersz "Dziewczynki":

fałszywe mają minki, 
plotkary są i świnki, 
więc się dziewczynek strzeż.

Już lepszy jeż lub ryba, 
pies też się nada chyba, 
bo wiernym przyjacielem 
w dzień zwykły jest, 
w niedzielę też nim jest.

Dobry też hipopotam,
kałuża na chlupoty.
Lecz nie dziewczynki - bo
fałszywe mają minki,
plotkary są i świnki, 
więc się dziewczynek strzeż.

Poeta zadaje w swoich wierszach wiele stymulujących wyobraźnię dzieci pytań: O czym śpi piesek Brysio? Co przyśniło się Babce? Skąd się biorą ciepłe słowa? Co przytrafiło się jajkom grającym w piłkę? Dzieci spotykają w poezji Mioduszewskiego swoje ulubione zwierzątka i postacie: pieski, kotki, baranka, króliczka, krasnoludki, księżniczkę oraz tytułowe ptaszki. W wierszach Mioduszewskiego jest ciepło, sennie i rytmicznie. Kilka wierszy doskonale nadaje się do usypiania naszych milusińskich.

Tak bardzo się cieszę, że mogę zapoznać córkę z twórczością Tadeusza Mioduszewskiego. Bardzo zasmuciła mnie wiadomość o jego nagłej śmierci kilka miesięcy temu. Ja sama z pewnością jeszcze nie raz będę zaglądać na jego blog http://tadeuszmioduszewski.blogspot.com/, gdzie pojawiały się wiersze i rysunki dla dorosłych czytelników.

Tomik wierszy do kupienia na stronie Sklepu Zysk i S-ka w cenie 11,50 zł. 
Stron: 40.  
Twarda oprawa.
Ilustracje: Janusz Stanny.
Rok wydania: 2014

2 komentarze:

  1. Też jestem wychowana na "Świerszczyku". O tej książeczce nie słyszałam, ale już widzę, że chciałabym ją poczytać z synkiem :)
    Zapraszam na nasze zabawy kosmiczne http://maniamamowania.pl/fazy-ksiezyca-kosmos-dla-przedszkolaka/

    OdpowiedzUsuń
  2. "świerszczyk" hmmm, fajne czasy :) Książeczkę zakupimy i przeczytamy, uwielbiamy takie lektury , a Wam polecamy lektury pani Guszty z naszego foto posta . zapraszam

    OdpowiedzUsuń