poniedziałek, 3 lutego 2014

Daj się porwać przygodzie z książką „Niezwykła podróż Tobiasza Stokrotki”.

Już dawno nie zaglądaliśmy na półkę z książeczkami Helenki, a po grudniu spuchła ona od wielu nowych bajeczek i książek. Podczas, gdy Helenka swoją uwagę poświęcała tym pozycjom, które obfitują w liczne, kolorowe ilustracje, ja z niekłamaną przyjemnością oddałam się lekturze tych, które obfitowały w treść. Wśród nich jedna książka wyjątkowo pochłonęła moją uwagę. Z każdą przeczytaną stroną odkrywałam w niej coraz więcej nawiązań do wielkiej literatury pióra Bułhakowa, Gombrowicza, a nawet Orwella. Ba! Nawet przestało mi przeszkadzać to, że Helenka nie słuchała mojego głośnego czytania, może nawet nie zauważyłam tego, ponieważ wsiąkłam w tą opowieść aż do jej ostatniej strony.

"Niezwykła podróż Tobiasza Stokrotki", bo o niej tu mowa, to bajka dla dzieci pióra dwóch autorek Julity Frańczak - Dratwy oraz Anety Korpaczewskiej. To dość opasła, niemal 350 stronicowa powieść opisująca przygody małego Tobiasza, który wskutek nieszczęśliwego splotu okoliczności zostaje posadzony w pociągu, którym dotrzeć ma do nieznanej wówczas babci. W ten oto sposób rozpoczyna się pełna magii, przedziwna przygoda, która sprawia, że miast do stacji docelowej chłopiec trafia do dziwnego, niebezpiecznego miasteczka o wdzięcznej nazwie Różowego Ryja. Prócz nawiązań do dorosłej literatury w trakcie czytania odnajdowałam również obrazy z Awantury o Basię, Alicji z Krainy Czarów oraz mojego ukochanego Hobbita.

„Niezwykłą podróż Tobiasza Stokrotki” można czytać mniejszym dzieciom, ale tak naprawdę to lektura dla dzieci starszych, bo w jaki sposób wytłumaczyć 3 letniemu dziecku czym jest absurd, ironia i groteska od których gęsto na stronach opowieści. Sam Różowy Ryj nie jest takim przyjemnym miejscem, jakby się wydawał na pierwszy rzut oka. Dominujący różowy kolor, na który przemalowywane jest wszystko, łącznie z trawą i drzewami, to tak naprawdę najmniejszy problem. Gospodarz miasteczka to szalony burmistrz, prymitywny dyktator, który zamęcza swoich mieszkańców oczekując od nich bezwzględnego posłuszeństwa. Jego rządy cechuje maksymalna kontrola, wysokie podatki, donosicielstwo, kontrola prasy, kłamstwo i obłuda. W jego działalności pomaga mu żona, która jest wielką czarownicą i za pomocą magii mami swoje ofiary. Na nieposłusznych czeka więzienie, wygnanie. Tobiasz poznając Różowy Ryj staje się dla jego mieszkańców kimś więcej niż zagubionym chłopczykiem. Poznając zakazane miejsca: bibliotekę, muzeum, teatr, zaczyna się w nim rodzić coraz większy bunt i ochota uratowania mieszkańców przed bezwględnymi rządami tej dziwnej pary. Czy mu się to uda? Przekonajcie się sami!  „Niezwykła podróż Tobiasza Stokrotki” to dobra lektura, która posłuży do ciekawych rozmów z mądrymi dzieci!
 
Książka do kupienia na stronie Sklepu Zysk i S-ka w cenie 26,50 zł. 
 
Stron: 340.  
Twarda oprawa.

Autorki: Julita Frańczak-Dratwa, Aneta Korpaczewska.
Ilustracje: Aneta Korpaczewska.
 
Rok wydania: 2009

3 komentarze:

  1. Niezwykle zainteresowała mnie ta książka. Lubię absurd i ironię. Skoro jeszcze nie dla 3 latka to może moja niespełna ośmiolatka znajdzie tam coś dla siebie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Intrresujące, ale dla starszych dzieci, więc schowam na później ;)

    OdpowiedzUsuń