piątek, 8 marca 2013

Dzień kobiet

Co roku świętujemy dzień kobiet, głównie po to, by przypomnieć sobie jak długą drogę przeszła nasza płeć, aby w pełni cieszyć się równouprawnieniem. Szkoda, że coraz częściej święto to jest wyśmiewane, głównie z powodu kojarzenia go z tymi nieszczęsnymi goździkami (swoją drogą piękne kwiaty) i rajstopami wręczanymi kobietom w PRL-u. Tradycyjnie przy okazji tego święta dużo słyszy się w mediach o aktualnej kondycji kobiet, o podziale obowiązków w domu, o szacunku, o władzy, o nierównościach w dostępie do stanowisk i nierównych płacach i wreszcie o aktualnej roli kobiety w rodzinie.

A jak my patrzymy na siebie? Jak się oceniamy? Do jakich grup kobiet się zaliczamy? Wyniki ankiet zasmucają, bo często kobiety oceniają się bardzo negatywnie, często nie wierzą w swoje możliwości. Studia nad tematyką genderową są niezwykle ciekawe, był taki czas, że często zaglądałam do książki Anny Titkow "Tożsamość polskich kobiet" w poszukiwaniu odpowiedzi na wiele intrygujących mnie pytań. Dziś przypomniałam sobie typologię kobiet, którą na podstawie wykonanych przez siebie badań wyodrębniła Anna Titkow. Przekonajcie się, że nadal są aktualne.

Kobieta asertywna - która postrzega siebie jako osobę, która samostanowi o sobie. W jej ustach często pojawiają się słowa: "mam prawo być taka, jaka jestem", "kiedy nie mam na coś ochoty, mam prawo mówić nie", "nie muszę być taka, jak chcą tego inni", "mam prawo nie zgadzać się z opiniami innych na mój temat", " to ja określam , co jest moim sukcesem".

Matka - Polka - czyli typ przeciążony, przekonana o swoich niezastąpionych umiejętnościach jako organizator życia całej rodziny, poświęcająca całe swoje życie dla bliskich. Jej słowa: "bez mojego poświęcenie rodzina nie dałaby rady", "na swoich barkach dźwigam tyle spraw, że starczyłoby ich dla kilku osób", "wolę sama robić większość rzeczy, bo nikt ich tak dobrze nie zrobi jak ja", "często w domu sama wolę coś zrobić, niż prosić kogoś o pomoc".

Kobieta sfrustrowana - walcząca o akceptację, która z jednej strony nie okazuje wszystkich swoich możliwości po to, by nie pomyślano, że zawsze sobie poradzi, z drugiej zaś obawia się, że jeśli komuś czegoś odmówi, to osoba ta przestanie ją lubić.

Kobieta - powój  - która ciągle musi się na kimś opierać. Oczekująca opieki od swojego partnera.

Kobieta egocentryczna - która dba przede wszystkim o swoje interesy. Potrafiącą osiągać postawione sobie cele, często wyznaje opinię, że życie nauczyło ją, aby nie zawsze być wrażliwą na potrzeby innych.

Jak myślicie, jaki typ jest dominujący w Polsce?

Życzę Wam wielu pięknych chwil w życiu i odwagi, aby spełniać wszystkie Wasze marzenia.

5 komentarzy:

  1. wiesz, dziś jestem bardzo miła zwłaszcza dla kobiet :) ale obstawiałabym typ dominujący kobiety-frustratki... albo frustrującej ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tych wymienionych, chyba matka-polka.
    Pozdrawiam.;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Podział jak najbardziej aktualny. Myślę, że dominuje Matka-Polka,choć z tendencją spadkową :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe zastanawiam się jaka postawa przeważa, obstawiam, że sfrustrowana, a najmniej jest asertywnej. Zgadłam ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycyjne role nadal dominują - Matki-Polki rządzą! Ostatnie badania pokazały, że kobieta najpierw czuje się matką, a potem ... człowiekiem.

      Usuń